SERVEI KOSHER
Tots els dies dimarts pots apropar-te a la Sinagoga de la Comunitat Judia de les Illes Balears per comprar els teus productes Kosher.
Pots comunicar-te al whatsapp + 34 601 447 511 Karen, per fer consultes
Click aquí per veure la llista de preus i productes disponibles
El chef mallorquín Toni Pinya asegura no tener problemas a la hora de cocinar un frito de matanza, aunque no pruebe el resultado.
Resulta paradoxal que Toni Pinya, un dels cuiners més coneguts entre els fogons de Mallorca —bressol d’exquisides sobrassades— no mengi ni una mica de porc. La causa rau en la seva conversió al judaisme.
Després de 59 anys d’agnosticisme, assegura haver descobert la seva religió «entre les cassoles, mentre esbrinava els orígens de la cuina mallorquina» —diu—, la mateixa cuina que té productes com la sobrassada entre els referents, amb permís de l’ensaïmada.
«Sóc especialista en la gastronomia mallorquina perquè és el que sempre he defensat i amb el que sempre he gaudit», assevera Pinya, que no dubta a assegurar que aquesta cuina és compatible amb la seva religió, malgrat no poder menjar porc, cargols, conill o marisc. «S’ha acabat menjar gambes. Del mar, només es poden menjar peixos amb escates i aletes», explica el cuiner. «És la cuina de Déu perquè ell et marca les pautes de què menjar, com menjar-ho i per què cal menjar-ho», indica.
Posar-se mans a l’obra amb un fregit de matança tampoc no és un obstacle per a aquest veterà dels fogons. «No tinc cap problema a cuinar-lo, només que no ho provo». El també professor de cuina —ja retirat— explica que quan feia classes i hi havia un examen sensorial «els alumnes coneixien la meva situació. Els vaig dir que, si algun dia després de tastar el menjar em veien escopir-lo, no era perquè estigués dolenta, sinó per raons religioses».
Pinya troba a faltar més establiments amb menjar apte per a jueus, anomenat kosher. «Un aliment kosher és el que compleix les normes del judaisme: des de la manipulació de la terra fins a la manera de cuinar-lo. Quan parlem de producte elaborats, la primera norma és que la manipulació l’ha de fer una persona jueva i el procés l’ha de revisar un rabí».